ISTIKHARAH CARA YANG BETUL

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Assalamualaikum w.b t

Bagaimana hendak melakukan istikharah dengan cara yang betul??

1. Mengakui Kesalahan DAN Bertaubat
Istikharah bukan sekadar solat dan berdoa semata-mata,sebetulnya seseorang itu perlu membersihkan diri dan hatinya daripada kesalahan dan dosa dan bertaubatlah untuk tidak mengulanginya.Bila hati bersih,ALLAH akan permudahkan baginya untuk mendapat petunjuk yang baik.

2. Bersih Dalam Pilihan
Seseorang itu perlu membersihkan mana-mana pilihannya supaya tidak cenderung ke arah pilihannya .Serahkan sepenuhnya kepada ALLAH supaya petunjuk yang datang itu adalah yang terbaik walaupun tidak disukai oleh diri sendiri.

3. Mimpi Gerak HATI & Pandangan
Lazimnya petunjuk itu boleh datang melalui mimpi.Namun sebagai manusia biasa yang tidak sunyi daripada melakukan kesalahan dan dosa kadang2 mimpi itu boleh disalah tafsirkan(sama ada permainan drpd syaitan @ betul2 drpd ALLAH).So that,ikutlah gerak hati dan mintalah pandangan orang soleh yg berilmu...

4. Mengulangi Istikharah
Seeloknya ulanglah istikharah ini sebanyak 3 kali.Ini berdasarkan peristiwa Abdullah bin Zubayr yang mengulangi istikharah sebanyak 3 kali dalam urusan membaiki Kaabah.Begitu juga Rasulullah s.a.w mengulangi doa sebanyak 3 kali.Namun begitu,bilangannya tidak terhad dan lakukan sebanyak mungkin sebagai tanda kesungguhan kita memohon sesuatu daripada Allah s.w.t...


Wallahu'alam

Nikmat Vs Ujian

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah,syukur dengan nikmat yang dikurniakan kepada hambaMu ini..
Ya Rabbi berkatilah apa yang telah kurniakan kepada kami.
Syukur sangat kerana masih diberi peluang untuk hidup sebagai khalifah di muka bumi ini,
Jadikanlah kehidupan ini sebagai tempat mencari mardhotillah,
Hidup matiku INSYALLAH sabagai JUNDULLAH....

♩♫❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿♩♫

Ya ALLAH aku kasih kepada Rasullullah s.a.w  keranaMu Ya ALLAH
Ya ALLAH aku sayang kepada IBU bapaku keranaMu Ya ALLAH
Ya ALLAH aku juga mengasihi saudara seagama keranaMu Ya ALLAH
KEMUDIAN......
Apabila ALLAH s.w.t melemparkan ujian kepada seseorang hambaMu ini,
Dengan mudah hambaMu menjadi lemah tanpa orang yang disayangi di sisi,
Dan hati mula berbicara "kenapa Allah uji kita dengan pelbagai bentuk ujian??"
Kerana ALLAH ingin mengukur tahap keimanan hamba-hambaNya..

♪ ♩♫❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿♪ ♩♫

Kenapa terlalu berat ALLAH s.w.t berikan kepadaku kenapa tidak orang laen??
Kerana ALLAH ingin menguji seseorang hambaNya mengikut tahap kekuatan agamanya,
Sekiranya agamanya senipis kulit bawang (lemah) maka mereka diuji dengan ujian
yang sesuai denganya(ringan),
Apabila imannya kukuh,mereka diuji pula dengan ujian yang berat,
Seseorang itu akan terus-menerus diuji sehingga dia berjalan di muka bumi ini bersih 
daripada dosa-dosa..

♪ ♩♫❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿♪ ♩♫

Bagaimana seseorang hamba itu diuji oleh ALLAH???
Allah s.w.t sentiasa menguji hamba-hambaNya dengan pelbagai bentuk,sebagai contoh
Allah s.w.t menguji seseorang dalam bentuk nikmat,
Apabila seseorang itu dilimpahi dengan pelbagai nikmat sehingga membawa dirinya lupa siapa sebenar yang mengurniakan nikmat kepadanya.. 

Contohnya:

A : Aku dengar-dengar kau dapat Dekan sem ni,betul ke??
B : A'ah,tak sia-sia la usaha aku selama ni,sebelum ni pun aku "study" memang orang kata tak ingat dunia la katakan.....

Daripada dialog di atas,kita dapat lihat bagaimana seseorang itu mendapat kejayaan(nikmat) tetapi lupa siapa yang mengurniakan nikmat sebenarnya kalau bukan KHALIDNYA...mungkin sebelum itu,si B pernah memohon kepada ALLAH  supaya memakbulkan doanya dan bukan bergantung atas usaha mereka semata-mata..

Firman Allah s.w.t :

فإذامسّ الإنسن ضرّدعاناثمّ إذاخوّلنه نعمة مّنّاقال إنّمآأوتيته,على 
علم بل هى فتنة ولكنّ أكثرهم لايعلمونَ


Maksudnya:Maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan kepadanya nikmat dari Kami ia berkata: "Sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah karena kepintaranku". Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak mengetahui.(surah az-Zumar ayat 49)



P/S: peringatan untuk diri ini dan juga para sahabat..nikmat kadang-kadang boleh jadi ujian kepada kita...kenapa???Renung-renungkanlah dan selamat beramal..





SAHABAT selamanya (^_~)

Assalamualaikum w.b.t



♥¸.•°*”˜˜”*°•. ♥ ... ♥¸.•°*”˜˜”*°•. ♥ ♥ ...•°*”˜˜”*°•.♥¸.•°*”˜˜”*°•. ♥ ... ♥¸.•°*”˜˜”*°•. ♥ ♥ ...•°*”˜˜”*°•.

Mencari seorang sahabat
 seperti mencari sebiji benih pokok
 dalam semak berduri
kerana ia sangat sukar dicari

Sahabat yang paling baik 
adalah apabila kita melihatnya
wajahnya teringat akan Allah
 mendengar kata-katanya menambahkan
 ilmu agama, melihat perlakuan atau
 gerak-gerinya teringat akan mati.

Pesanan sahabat kepadaku
sangat bererti dalam menempuhi 
hari-hari yang mendatang 
yang kadang-kadang membuat
aku rebah tersungkur
kerana kealpaan dan keseronokan 
dunia semata-mata.

♥¸.•°*”˜˜”*°•. ♥ ... ♥¸.•°*”˜˜”*°•. ♥ ♥ ...•°*”˜˜”*°•.♥¸.•°*”˜˜”*°•. ♥ ... ♥¸.•°*”˜˜”*°•. ♥ ♥ ...•°*”˜˜”*°•.

p/s: Ikatan kasihku terhadap sahabatku ini keranamu ya ALLAH,maka peliharalah kami dengan rahmatMu,lindungi kami dengan hidayahMu....amin ya Rabbal-alamin..


Wallahu'alam

KULIAH PENGAJIAN KITAB FIQH AL-AWLAWIYAT

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Alhamdulilah,selepas selesai solat maghrib di surau ana dan beberapa orang sahabat telah menghadiri satu majlis yang dianjurkan oleh Sekretariat Pendakwah Muda Malaysia Usim (SPMM USIM).Kuliah tersebut mengenai pengajian KITAB FIQH AL-AWLAWIYAT yang mana kitab ini ditulis oleh DR. SYEIKH YUSOF AL-QARDAWI..

PADA : 8.00 P.M

BERTEMPAT : DKF 1.1 FKP

PENCERAMAH : DR. RUMAIZUDDIN GHAZALI

Makluman kepada pelajar,dalam kuliah ini juga ada menyediakan buku penulisan mengenai KITAB FIQH AL-AWLAWIYAT yang dikarang oleh Dr. Rumaizuddin Ghazali (ustaz fkp) berharga RM 15.00..

Selain itu,kuliah ini akan disambung pada minggu-minggu akan datang,kuliah ini diadakan 2 minggu sekali.

Sebagai kuliah permulaan bagi pengajian  Kitab Fiqh Al-Awlawiyat,Dr. Rumaizuddin telah menceritakan secara ringkas mengenai kitab ini dan latar belakang DR. SYEIKH YUSOF AL-QARDAWI.Di sini ana nak kongsi sedikit mengenai latar belakang Dr. Yusof Qardawi.Beliau telah dilahirkan di Mesir.Kemudian,beliau telah menghafaz Al-Quran pada usia 10 tahun.Beliau juga seorang anak yatim piatu ketika berusia 2 tahun di mana ketika itu bapanya meninggal dunia.Selain itu,kehidupan beliau tidak seperti kanak-kanak yang lain yang hanya tahu berseronok,beliau juga tidak berkesempatan untuk mengenal alam kanak-kanak kerana sibuk dengan membaca Al-Quran dan menjadi imam di kampung beliau.

Ok setakat itu sahaja coretan untuk kali ini,untuk mengetahui dengan lebih lanjut marilah kita sama-sama menghadirkan diri dalam kuliah-kuliah yang akan datang.Semoga dirahmati ALLAH sekalian.



 Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami.(surah Al-Kahfi ayat 65)



Wallahu'alam


Prasangka baik terhadap orang lain

 
بسم الله الرّحمن الرّحيم


.....كيف حالكم يا الأصدقاء؟اتمنى لكم جميعا صحية جيدة

Opppsss! Asal plak tetibe je keluar arab pulak dah,maaf laa sebenarnya tidak pandai sangat Bahasa Arab ni,kalau ada salah maaf dan betolkan yang tak betol tu,sejak masuk sem 2 ni sepatutnya ada lagi subjek Arab tapi tak tahu kenapa ustaz tak masuk-masuk lagi kelas kami.Kalau ikotkan takwim sem 2 dah nak masuk minggu ke-4..hmm,mungkin ustaz pun sibuk dengan urusan dia yang lain.

Bila cakap pasal betolkan kesalahan yang kat atas tu,teringat pulak pasal semalam kat surau.Alhamdulilah, selepas selesai solat maghrib berjemaah ada pulak tadarus di surau.Selain di surau ada jugak tadarus kat bilik masing-masing.Kami muslimat dibahagikan kepada dua group,satu group ada dalam 10-11 orang.Then kami bahagikan 1 juzuk untuk satu group.Dalam group tu pulak dibaca secara berdua-dua untuk sehelai muka surat.Dan seorang akak cakap “jangan kita malu atau takot nak tegur kesalahan bacaan kawan kita,sama-sama kita perbetolkan mana yang salah”.

Dan satu lagi yang perlu di ingatkan di sini jangan kita cepat bersangka buruk terhadap orang lain tanpa usul periksa sebab biasanya perasaan prasangka buruk ini boleh membawa kita kepada fitnah.Dosa fitnah itu lebih besar daripada dosa membunuh seperti yang terkandung dalam surah Al-Baqarah ayat 191…

Selain itu,Allah s.w.t berfirman :Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yang lain.  Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah.  Sesungguhnya Allah Maha Penerima tobat lagi Maha Penyayang.(surah Al-Hujurat ayat 12)

Berbaik-baiklah dengan sahabat dan jaga hubungan dengan mereka


Oleh itu,marilah sama-sama kita berdoa supaya kita ini terlepas daripada dosa fitnah dan sebagainya…

(Yaitu) orang-orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari seksa neraka,"(surah Al-Imran ayat 16).

P/S: Bersangka baiklah terhadap orang –orang yang berada di sekeliling sahabat-sahabat dan jangan hanya tahu menilai atau mencari kesalahan orang lain saja bahkan perlu lihat juga dimana kesalahan diri kita dan sama-sama kita bermuhasabah dan berubah ke arah yang lebih baik,insyALLAH….

Sekian,jazakallahu khairan kathiran (^_~)/\peace to you\/

Wallahu’alam.