Dakwah Adalah Satu Seni

بسم الله الرّحمن الرّحيم


Salam Mahabbah buat semua sahabiah disini .
Erm tiba-tiba rasa happy semacam je hari ni.
Mungkin salah satunya sebab tidak ada kelas,maybe.
Tapi,rasanya bukan sebab itu la.
Pagi tadi ana buka email sebab nak check kerja 
assignment(project) tapi 
email lain yang dapat.
Email dari I LUV Islam
Habis kenapa dengan email tu ?



Sebenarnya ana langsung tak terfikir sangat untuk bagi karya 
ana kat I luv Islam.
Yela,sebelum ni ana tak pandai nak berpuisi ke apa just
untuk saja-saja post kat blog.
Then bila ana buka website I luv Islam,
terdetik rasa nak hantar karya tu bila lihat
ramai yang buat cerpen,puisi, atau tazkirah dakwah.

Insyallah,ini sebagai satu permulaan buat ana dalam bidang 
penulisan.Sekiranya kita hendak menyampaikan dakwah
tidak semestinya dengan ucapan semata-mata.Banyak lagi jalan alternatif lain yang kita boleh sumbang contoh melalui lukisan,nasyid,penulisan dan sebagainya.Jadikan kemudahan teknologi sekarang sebagai medium untuk kita berdakwah dan 
ambil positif dengan kemudahan sekarang.Jangan kita jadikan laman sosial,blog dan lain-lain tempat kita jadi bahan fitnah kepada orang ramai.
Betulkan semula niat kita 
ikhlas kerana Allah swt.

We also can say :
"DA'WAH IS ONE OF THE ART"


Sesiapa yang sudi untuk baca karya ana boleh la lihat di sini iluvislam.
Maaf sekiranya ada sebarang kekhilafan berlaku.
Kita semua belajar daripada kesilapan bukannya buat 
sesuatu terus jadi or perfect.

Sebelum ana akhiri tinta penaku hari ini
Cuba renungkan kembali ke dalam hati-hati yang masih bernyawa.
Dimana Allah di hati kita andai hati penuh dengan kemaksiatan.




Jazakallah khairan kathiran (^_^)

Tangisan Gaza

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Salam Mahabbah buat semua sahabiah disini =)

Alhamdulilah kerana masih lagi diberi nikmat Iman dan Islam.
Sebelum tu,ana ingin mengucapkan Salam Maal Hijrah yang ke 1434 hijriah.
Di saat masuk tahun baru,seperti yang kita tahu telah bermula kembali pertumpahan darah di Gaza.
Terkini angka kematian tersebut meningkat kepada 116 orang termasuk sejumlah wanita dan kanak-kanak.
Ya Allah,bantulah mereka untuk menghancurkan Israel laknatullah.Mohon kepada seluruh umat Islam berdoa bagi saudara-saudara kita di sana dan bantulah mereka yang memerlukan pertolongan.

Bagaimana cara kita menolong mereka?

1) Doa (senjata orang mukmin)
2) Ayuh ! kita boikot barangan Israel
3) Memberi bantuan atau derma




Dalam sabda Rasulullah SAW: "Umat-umat yang lain akan meratah, memusnahkan dan menyerang kamu sebagaimana orang-orang yang meratah makanan yang terhidang di dalam hidangan mereka"
Para sahabat bertanya:" Adakah ketika itu bilangan kami sedikit wahai Rasulullah?"
Jawab Rasulullah SAW:" Tidak, bahkan bilangan kamu pada masa itu ramai, tetapi kamu pada masa itu umpama bunyi air banjir. Allah mencabut perasaan gerun terhadap kamu dari dalam hati musuh-musuh kamu dan kemudian Allah memasukkan wahan ke dalam hati kamu"
Para sahabat bertanya:" Apa itu wahan wahai Rasulullah?"
Jawab Rasulullah SAW:"Cintakan dunia dan takutkan mati"

Allahurabbi  :'( 
Di manakah tahap kita sekarang.Adakah kita termasuk golongan orang yang cintakan dunia dan takutkan mati.
Sama-samalah kita muhasabah.
Kalau benda-benda yang kecil pun kita tidak dapat nak bantu mereka apatah lagi nak pergi berperang bersama mereka disana.Tapi mereka tidak mengharapkan kita untuk turun berjihad
di medan perang,cuma memerlukan doa dan sokongan daripada
kita.


Sahabat-sahabat lihatlah keadaan saudara-saudara kita di sana,
sangat menyentuh hati.

syahid yang tidak mengenal usia


Mereka yang kehilangan ibu bapa
Syurga menantimu di sana

Bacalah doa ini,semoga ALLAH s.w.t memakbulkan doa kita semua

  Semoga semua dalam redhaMu

Takbir 3x ! Allahuakbar 3x !

P/s : Jadilah kita insan yang bersyukur bukan kufur di jalan ALLAH.


Jazakallahu khairan kathiran 









IMAN VS HATI

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Salam Ramadhan buat semua umat Islam
terutamanya kepada sahabiah yang mengenali diri ini.



where are you put the "IMAN" ?
so please asking your HEART
then,you will get the answer.

IMAN ibarat akar pokok
yang menjadi tunjang kepada asas ISLAM
sekiranya tunjang itu tidak kuat
maka senanglah pokok itu tumbang
sama juga seperti sekeping HATI
sekiranya hati itu busuk
maka busuklah seluruh anggotanya
sekiranya hati itu baik
maka baiklah seluruh anggotanya
HATI merupakan raja dalam tubuh kita
kerana setiap tindak-tanduk kita
dipandu olehnya.

Abu Hurairah berkata : “Hati adalah raja anggota tubuh. Dan anggota tubuh adalah para prajuritnya. Apabila raja baik, maka baik pulalah para prajuritnya. Dan apabila raja busuk, maka busuk pulalah para prajuritnya”.

Sabda Rasulullah S.A.W :“Ketahuilah di dalam jasad itu ada segumpal daging, apabila dia baik maka baiklah seluruh jasad, dan apabila dia buruk maka buruklah seluruh jasad. Ketahuilah bahawa itu adalah hati.” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim, dari Nu’man bin Basyir)


p/s:
Berdoalah kepada yang Maha Esa supaya menetapkan hati-hati kita 
agar sentiasa bersama  menegakkan ISLAM..Insyallah :)


Jazakallah kairan ! 

PertunanganKu dengan ???

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Salam Mahabbah !
Salam Seperjuangan !



Di saat aku dirisik olehNya
Aku seperti kanak-kanak kecil yang tidak mengenal apa-apa
Ketika itu aku hanya tahu mengikut kehendakku sendiri
Keputusanku bergantung pada apa yang kurasa terbaik
Lalu aku menerima risikan tersebut
Tanpa ada rasa keraguan di hati
Setelah beberapa bulan.....
Aku berada di satu tempat
Bagiku tempat itu ibarat satu taman syurga
Yang dihiasi dengan kehijauan pokok-pokok
Dan terbentang sebidang sawah disekelilingku
Di tepi pula ada sebuah tasik yang menjadi
tempat ikan-ikan bersuka-ria
Ooh ! Alangkah indahnya di saat itu
Pada hari itu
Di situlah tempat aku 
mengikat satu ikatan perjanjian
Yang mana pada saat itu 
aku tidak lagi seperti anak-anak kecil
yang hanya mengikut kehendak hati semata-mata
Kerna aku tahu biasanya syaitan akan mempengaruhinya
Tapi ia bertunjangkan satu kefahaman
Sekiranya aku tidak ada persefahaman di antaranya 
Dan diiringi dengan kehendakNya
Mungkin aku tidak lagi berada di sini
untuk melafazkan suatu janji setia
Di saat aku melafazkan janji 
Manik-manik jernih mengalir di pipiku
Dengan diiringan satu perasaan yang berdebar-debar
Hatiku mengatakan 'insyallah' ini pilihanku
Ini adalah yang terbaik untukku
Kemudian,setelah selesai majlis tersebut
Aku bersyukur kepadaMu Ya ALLAH
Kerna Engkau telah memilihku untuk berada
dalam perjuangan ini
Aku berharap selepas ini ALLAH akan 
sentiasa memelihara,menjaga hati-hati
supaya ISTIQAMAH dalam perjuangan
Inilah hari yang sangat bermakna buatku
Setelah aku bertunang dengan
SEBUAH PERJUANGAN !
Semoga ALLAH memakbulkan doa-doa 'Ansorullah'           
di medan perjuangan kelak..
Seterusnya,perkahwinan akan berlangsung apabila
aku SYAHID di jalanMu Ya ALLAH
Pada saat ini ia menjadi suatu tarikh rahsia
yang hanya ALLAH Maha Mengetahui
Di saat itu aku berharap dapat 
bertemu dengan "Rabbi" atau Khalidku
Insyallah,doakan aku sahabat-sahabat seperjuangan 
Semoga sepanjang tempoh pertunanganku 
mendapat Mardhotillah dan menetapkan hati ini untuk selama-lamanya  (^_^)




"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)" (surah Al-Anfaal ayat 60)




Indahnya apabila kita Berbaiah dengan ALLAH s.w.t
Tapi ingat ! apabila kita berbaiah
Selama-lamanya kita berjanji dengan ALLAH s.w.t
akan taat setia dengan ALLAH s.w.t
Sekiranya kita mungkir janji
Pasti azab ALLAH s.w.t balasanNya

Andai saja perjuangan itu manis sudah tentu 
ramai orang yang akan bersamanya
Tetapi hakikatnya perjuangan itu pahit 
Kerana kepahitan itulah yang akan menjadi
 penawar kepada kita sebagai "JUNDULLAH"

TAKBIR 3X !
Allahuakbar 3x !


FOOT NOTE:
Dalam sebuah perjalanan..mencari erti makna sebuah perjuangan,
pengorbanan dan ketulusan hati dalam menggapai redha ALLAH s.w.t

Wasiat Imam As-Syahid Hassan Al-Banna

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Salam Ramadhan Al-Mubarak 。^◕‿◕^。



10 wasiat Imam As-Syahid Hassan Al-Banna.Antaranya ialah:

1) Dirikan solat apabila mendengar azan, walau apapun jua keadaan pada waktu itu.


2) Bacalah al-Quran, atau pelajari tafsirnya atau dengarlah bacaan orang lain, atau zikirlah kepada Allah, Jangan engkau gunakan sebahagian ruang waktumu untuk hal-hal yang tidak berfaedah.


3) Bercakaplah dengan bahasa Arab yang fasih, kerana ia termasuk dalam syiar Islam.


4) Jangan banyak berdebat dalam apa jua hal. Pertengkaran tidak akan mendatangkan sebarang kebaikan.


5) Jangan banyak ketawa, kerana hati yang berhubung dengan Allah sentiasa tenang dan mantap.


6) Jangan suka berjenaka atau berolok-olok, kerana umat yang berjuang tidak mengenal yang lain selain kesungguhan.


7) Jangan engkau tinggikan suaramu melebihi keperluan pendengar. Ia menunjukkan kebodohan dan menyakitkan.


Dalam surah Al-Hujurat ayat 2 dan 3, ALLAH s.w.t berfirman :

 Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan suaramu lebih dari suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara keras sebagaimana kerasnya (suara) sebahagian kamu terhadap sebahagian yang lain, supaya tidak hapus (pahala) amalanmu sedangkan kamu tidak menyadari. Sesungguhnya orang-orang yang merendahkan suaranya di sisi Rasulullah mereka itulah orang-orang yang telah diuji hati mereka oleh Allah untuk bertakwa. Bagi mereka ampunan dan pahala yang besar.





8) Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang memberi kebajikan.


9) Perkenalkan dirimu kepada orang yang engkau jumpai, walaupun ia tidak meminta daripadamu, sebab dasar dakwah kita adalah berkenal-kenalan dan berkasih sayang.


10) Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.


SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK BUAT SEMUA YANG BERAGAMA ISLAM


Jazakallahu khairan kathiran ~~

Kisah Kanak-kanak Miskin

بسم الله الرّحمن الرّحيم


Assalamualaikum..salam ramadhan kareem ! 
Apa khabar saudara/i sekalian??
Dulu ingat kata-kata sahabat bila kita berjumpa dengan seseorang sahabat lalu
letakkan tangan dekat dada(hati) kita dan bertanya:
 Apa khabar iman anda hari ini?
adakah sihat?
Tepuk dada tangan hati anda masing-masing ya !




Untuk hari ini ada sedikit perkongsian di bulan mulia yang penuh keberkatan..
Sebenarnya ana ingin berkongsi satu cerita yang sangat menyentuh hati ana pada ini..
Semasa ana sedang bermain-main dengan adik di ruang tamu tiba-tiba terdengar satu
ketukan besi yang bertalu-talu di depan rumah.
Kemudian ana terus memandang ke arah bunyi ketukan tadi dan terlihat ada 3 orang
 kanak-kanak yang berumur dalam lingkungan 5 hingga 10 tahun kot( tetapi ana 
tidak berapa pasti umur mereka sebenarnya).
Kanak-kanak tersebut terdiri daripada seorang lelaki dan 2 orang perempuan.Lalu ana terus 
memanggil ibu ana yang sedang menjahit baju untuk bertanyakan tentang kanak-kanak tersebut
ternyata ibu ana juga tidak kenal dengan mereka.
Apabila ana perhatikan mereka sedang mencari-cari sesuatu di tempat pembuangan sampah.
Salah seorang kanak-kanak itu memegang sebatang besi panjang dan yang lain sedang menguis-nguis sampah sambil memegang satu beg plastik.
Kemudian,mereka beredar dari tempat tersebut selepas melihat ana dengan ibu ana memperhatikan mereka..
Ya ALLAH !  rasa sebak bila melihat keadaan mereka yang tidak terurus..
Dalam hati ana berkata mereka masih kecil ! tidak patut umur seusia mereka bekerja.
Sepatutnya mereka diberi didikan seperti kanak-kanak lain tapi.....
Selepas itu,kami menunggu di hadapan rumah dengan harapan kanak-kanak tadi kembali lagi 
ke tempat itu,tetapi mereka terus menghilangkan diri dengan beredar ke tempat lain.
Beberapa minit kemudian,kami melihat sekumpulan kanak-kanak bersama seorang wanita.
Wanita tersebut menaiki sebuah basikal yang sudah uzur sambil mengarah kanak-kanak
 tersebut dengan tanganya.Ana beranggapan mungkin itu ibu
 kepada kanak-kanak tersebut kerana masing-masing membawa barang yg dicari mereka.
Sebenarnya mereka bukan sahaja bertiga tetapi lebih daripada itu.
Kalau tidak silap ana tidak lebih 10 orang..Ketika itu ana melihat mereka sudah merentas 
jalanraya di hadapan rumah ana untuk menuju ke tempat lain pula..

Kemudian pelbagai persoalan yang menyerang pemikiran ana di saat itu antaranya :
Bagaimana kehidupan mereka seharian adakah dengan mencari sesuap nasi dengan hasil mencari besi?
Dimana letaknya tanggungjawab sebagai ibu bapa untuk menafkahkan anak-anak mereka?
Bagaimana dengan pendidikan mereka terutama sekali didikan agama yang menjadi asas dalam kehidupan seharian?

Ya ALLAH permudahkanlah urusan mereka.Semoga mereka berada 
dalam kalangan orang-orang yang bertaqwa di sisiMu..

Disini  ana ingin berkongsi doa perlindungan kanak-kanak yang mana pernah dibaca oleh Rasulullah s.a.w untuk perlindungan Hasan dan Husain (cucunya) dengan membaca:

Aku minta perlindungan bagi kamu berdua dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna daripada setiap syaitan, binatang yang berbisa dan bencana ain (pandangan mata yang menimpakan penyakit).


p/s:
 Kata-kata "Rakyat Didahulukan" dimana letaknya didahulukan,setiap tahun yang diberi bantuan adalah kebanyakan orang-orang yang tidak layak menerima bantuan tetapi yang sepatutnya dapat bantuan terlepas pandang..Harap maklum


Jazakallahu khairan kathiran !{。^◕‿◕^。}


KELEBIHAN BERPUASA DI BULAN REJAB

Assalamualaikum


Alhamdulilah syukur kepada ALLAH S.W.T kerana masih lagi memberi peluang untuk hidup sehingga hari ini iaitu bersamaan 1 REJAB 1433 HIJRAH.Mungkin untuk tahun berikutnya kita tak tahu sama ada masih berkesempatan atau tidak untuk merasainya...





"Sesungguhnya Rejab adalah bulan memohon daripada segala dosa dan Syaaban pula adalah memperbaiki hati daripada segala kecacatan. Ramadhan pula memberi penerangan hati. Sedangkan malam al-Qadar adalah untuk mendekatkan diri kepada Allah."

Amalan terbaik di dalam bulan Rejab ini ialah berpuasa. Maksud hadis Rasulullah s.a.w tentang kelebihan berpuasa di dalam bulan Rejab adalah seperti berikut:

Puasa 1 hari - Seperti berpuasa 40 tahun dan mendapat keredaan Allah serta syurga tertinggi.

Puasa 2 hari - mendapat kemuliaan besar daripada Allah dan dilipatgandakan pahalanya.

Puasa 3 hari - dijauhkan dugaan dunia oleh Allah, dijadikan sebuah parit panjang yang menghalangnya ke neraka.

Puasa 4 hari - diselamatkan daripada siksaanakhirat kelak serta fitnah Dajjal.

Puasa 5 hari - aman daripada azab kubur.

Puasa 6 hari - dibangkitkan dari kubur dengan muka bercahaya.

Puasa 7 hari - Allah mengunci 7 pintu neraka Jahanam baginya.

Puasa 8 hari - Allah membuka 8 pintu syurga baginya.

Puasa 9 hari - keluar dari kuburnya lalu menyeru “Laailahaillallah” dan tidak ditolak dia daripada memasuki syurga.

Puasa 10 hari - Allah memperkenankan semua permintaan dan hajatnya, dijadikan hamparan perhentian di titian Siratulmustaqim setiap satu batu dan dijadikan dua sayap untuk terbang seperti kilat di titian Siratulmustaqim.

Puasa 13 hari - Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 3,000 tahun.

Puasa 14 hari - Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 10,000 tahun.

Puasa 15 hari - Allah mengampunkan semua dosanya yang lalu di samping menggantikan amalan kejahatan dengan amalan kebaikan. Saidina Ali berkata bahawa fadilatnya seperti puasa 100,000 tahun.

Puasa 16 hari - dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.

Puasa 19 hari - Dibina sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Adam.

Puasa 20 hari - Allah mengampunkan segala dosanya yang lalu, dan melakukan amalan baik dengan baki umurnya.

Sesiapa yang berpuasa 3 hari dalam bulan Rejab dan beribadat pada malamnya seperti dia berpuasa 3,000 tahun, diampunkan baginya 70 dosa besar setiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawa dari jasadnya, 70 hajat ketika di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika al-Quran dinaikkan ke langit), 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan, dan 70 hajat ketika melalui titian Siratulmustaqim.

Setiap umat Islam yang berpuasa di bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya. Tambahan bersedekah seperti beribadat seribu kali haji dan umrah. Dibina untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali. 

Sedekah di bulan Rejab seumpama sedekah seribu dinar, dituliskan kepada tiap-tiap helai bulu romanya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api neraka. Orang yang lemah daripada berpuasa di bulan Rejab, hendaklah bersedekah setiap hari, sekurang-kurangnya sebuku roti.

Kelebihan lain bulan Rejab

1. Di dalam bulan lain Allah membalas amalan hamba-Nya 10 kali, tetapi di dalam bulan Rejab Allah akan membalas amalan hamba-Nya 70 kali.

2.Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka.

3.Rejab bulan Allah, Syaaban bulan Rasulullah s.a.w, Ramadan bulan umat Rasulullah s.a.w.

4. Rejab adalah bulan menabur benih, Syaaban bulan menyiram tanaman, manakala Ramadan bulan menuai.

5. Amalan di dalam bulan Rejab menyucikan badan, Syaaban menyucikan hati, manakala Ramadan menyucikan roh.

6. Rejab adalah bulan maghfirah (keampunan), Syaaban bulan syafaat, manakala Ramadhan  bulan menggandakan kebajikan.

7. Rejab adalah bulan taubat, Syaaban bulan muhibbah, manakala Ramadan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.

8. Pahala amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Syaaban diganda 700 pahala, dan Ramadan diganda 1,000 pahala.


Beberapa amalan lain yang baik dilakukan dalam bulan Rejab

1. Menyucikan diri daripada dosa dengan bertaubat dan memohon ampun.

2. Membersihkan hati yang lalai dan alpa melalui amalan istighfar dan zikir.

3. Mendekatkan diri kepada Allah dengan menunaikan solat.

4. Memohon keselamatan dan kesejahteraan dengan berselawat dan berdoa kepada-Nya.

5. Menginsafkan diri dengan membaca kisah teladan perjuangan Rasulullah s.a.w dan sirah Islam lain.


p/s :ayuh sahabat-sahabat sekalian sama-sama kita manfaat bulan rejab ini dengan puasa sunat dan amal ibadah yang lain.Semoga amal ibadah kita semua diterima oleh ALLAH S.W.T...ameen !




SEKULARISME dalam kehidupan ISLAM

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Assalamualaikum,salam pembuka bicara kepada semua sahabat.Apa khabar semua??harap semua sahabat dalam sihat walafiat...

Sebenarnya untuk entri kali saya nak berkongsi sedikit ilmu mungkin ia boleh jadi panduan untuk kita semua sebagai masyarakat Islam terutamanya.Hari ini saya ada baca buku agak menarik jugak la buku tersebut mungkin ada di antara sahabat-sahabat yang dah baca buku bertajuk "Wasiat Sebelum Dirimu Bergelar Ulama".

Dalam buku ni ada tajuk yang menarik perhatianku iaitu mengenai perkataan "Sekularisme" yang dikatakan sebagai virus yang membarah tanpa disedari dan terus dibiarkan.Di sini ada satu konsep dalam Bible :
"Berikanlah hak pemerintahan kepada pemerintah,berikanlah hak Tuhan kepada tuhan"


Merujuk kepada Ensiklopedia Britania,Sekularisme adalah sebuah gerakan kemasyarakatan yang bertujuan memalingkan manusia daripada kehidupan akhirat dengan semata-mata berorientasikan kepada dunia.

Apa yang nak di 'highlight' kat sini ialah perkataan sekular yang mana pada minggu lepas ada seorang sahabat yang memberitahu ada segolongan yang pelajar ni suka cakap kami yang ambik bidang sains ni sekular.Hanya itu yang ada di pemikiran mereka.Bagi saya mereka yang berfikiran sempit ni patut ditarbiah dulu mungkin.Pada mereka sekular ni hanya menumpukan pada keduniaan semata-mata.

Sebelum itu cuba sahabat-sahabat meneliti apa yang dikatakan oleh Prof. Dr Haron Din dalam buku Manusia dan Islam(jilid ke-3):
Sekularisme adalah fahaman yang memutuskan hubungan antara agama dengan dunia.Kebudayaan mengisi kehidupan dunia.Agama untuk kehidupan akhirat.

Persoalannya,apakah umat Islam yang bergelar muslim juga turut terkena tempias  VIRUS ini ?? 
Sekiranya masyarakat Islam dijangkiti virus ini,bilakah dan bagaimanakah virus ini berjaya menjangkiti umat Islam???Dalam buku Manusia dan Islam mendedahkan bahawa pada zaman keagungan Islam,masjid berperanan sebagai pusat ibadah dan kebudayaan,tetapi pada akhir zaman ni mulai berlaku perpecahan.

Kesan perkembangan kebudayaan yang amat pesat menyebabkan sedikit demi sedikit ia menjauh daripada agama,melepaskan diri daripadanya terutama dalam politik.Hal ini ternyata dalam perpecahan fungsi masjid pada zaman Khalifah Abbasiyyah.Kalau dulu masjid berfungsi sebagai tempat ibadah dan pusat kebudayaan tapi sekarang masjid hanya berfungsi untuk ibadah,manakala pusat kebudayaan dialihkan ke istana.

Kemudian kekuasaan Khalifah Abbasiyyah dipatahkan oleh Hulagu Khan pada tahun 1258M,yang mana berlaku keruntuhan kebudayaan dan keduniaan,budaya menjauh drpd agama dan melepaskan kawalan agama.Akhirnya pemimpin bukan Islam menguasai negara Muslim dalam aspek politik dan kebudayaan.

Kesannya,kesejahteraan dunia tidak dapat diharapkan lagi,lantas umat Islam mulailah menjauhi dunia dan mendekati akhirat sahaja bahkan mengabaikan dunia.Perkara ini berterusan sehingga generasi ke generasi umat Islam yang beranggapan Islam adalah agama dalam soal ibadah semata-mata.

Sampailah tahun 1800M,dengan penaklukan Napoleon ke atas Mesir barulah umat Islam sedar bahawa kejayaan mereka sudah lama lewat dan kedudukan mereka sudah lama diganti oleh bangsa-bangsa Barat.Ingatlah,Barat dapat menakluki dunia dengan mendalami ilmu sains dan ketinggian teknologinya.Oleh itu ilmu sains sangat penting untuk dipelajari bukan dengan hanya ilmu agama semata-mata.

Akibat daripada virus sekularisme inilah yang fungsi sebenar Islam berjaya dilumpuhkan.Kalau kita lihat umat Islam hari ini tidak berhadapan musuh seperti Muktazilah atau Qadariah,tetapi mereka berhadapan dengan musuh yang lebih licik iaitu SEKULARISME.Dalam fikiran seseorang mungkin sekularisme terlalu jauh dalam hidupnya,namun tanpa disedari ia terlalu hampir.Anggapan itulah acuan ISLAM,tetapi malangnya ia adlah acuan sekularisme yang bertopengkan Islam.

Sekularisme dibahagikan kepada dua kategori iaitu Sekularisme Barat dan Sekularisme Islam.Sekularisme Barat hanya memikirkan atau membina kehidupan dunia sahaja dan mencuaikan kehidupan akhirat.Manakala,sekularisme Islam hanya fokus pada akhirat sahaja dan mengabaikan dunia.Bagi golongan yang menafikan peranan penting Islam dalam mengurus setiap kehidupan manusia,satu saja jalannya iaitu kembali kepada AL-QURAN.Dengan itulah dapat menjawab segala persoalan di dunia ini.Ajaran ISLAM tentang kebudayaan merupakan pantulan daripada agama.Prinsip2 kebudayaan yg mengatur kehidupan masyarakat berasal drpd Allah SWT,kerana manusia berhubung dengan ALLAH SWT dan mentaati-Nya,maka terbinalah kebudayaan berasaskan prinsip2 yg digariskan ALLAH SWT.


p/s:Oleh itu,kembalilah kepada ISLAM.Hanya ISLAM yang menjamin kehidupan,kesejahteraan,kedamaian di dunia dan di akhirat.

I ISLAM

Wallahu'alam



SUMBER
|
|
|







ThankYouAllForReading

ISTIKHARAH CARA YANG BETUL

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Assalamualaikum w.b t

Bagaimana hendak melakukan istikharah dengan cara yang betul??

1. Mengakui Kesalahan DAN Bertaubat
Istikharah bukan sekadar solat dan berdoa semata-mata,sebetulnya seseorang itu perlu membersihkan diri dan hatinya daripada kesalahan dan dosa dan bertaubatlah untuk tidak mengulanginya.Bila hati bersih,ALLAH akan permudahkan baginya untuk mendapat petunjuk yang baik.

2. Bersih Dalam Pilihan
Seseorang itu perlu membersihkan mana-mana pilihannya supaya tidak cenderung ke arah pilihannya .Serahkan sepenuhnya kepada ALLAH supaya petunjuk yang datang itu adalah yang terbaik walaupun tidak disukai oleh diri sendiri.

3. Mimpi Gerak HATI & Pandangan
Lazimnya petunjuk itu boleh datang melalui mimpi.Namun sebagai manusia biasa yang tidak sunyi daripada melakukan kesalahan dan dosa kadang2 mimpi itu boleh disalah tafsirkan(sama ada permainan drpd syaitan @ betul2 drpd ALLAH).So that,ikutlah gerak hati dan mintalah pandangan orang soleh yg berilmu...

4. Mengulangi Istikharah
Seeloknya ulanglah istikharah ini sebanyak 3 kali.Ini berdasarkan peristiwa Abdullah bin Zubayr yang mengulangi istikharah sebanyak 3 kali dalam urusan membaiki Kaabah.Begitu juga Rasulullah s.a.w mengulangi doa sebanyak 3 kali.Namun begitu,bilangannya tidak terhad dan lakukan sebanyak mungkin sebagai tanda kesungguhan kita memohon sesuatu daripada Allah s.w.t...


Wallahu'alam

Nikmat Vs Ujian

بسم الله الرّحمن الرّحيم

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah,syukur dengan nikmat yang dikurniakan kepada hambaMu ini..
Ya Rabbi berkatilah apa yang telah kurniakan kepada kami.
Syukur sangat kerana masih diberi peluang untuk hidup sebagai khalifah di muka bumi ini,
Jadikanlah kehidupan ini sebagai tempat mencari mardhotillah,
Hidup matiku INSYALLAH sabagai JUNDULLAH....

♩♫❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿♩♫

Ya ALLAH aku kasih kepada Rasullullah s.a.w  keranaMu Ya ALLAH
Ya ALLAH aku sayang kepada IBU bapaku keranaMu Ya ALLAH
Ya ALLAH aku juga mengasihi saudara seagama keranaMu Ya ALLAH
KEMUDIAN......
Apabila ALLAH s.w.t melemparkan ujian kepada seseorang hambaMu ini,
Dengan mudah hambaMu menjadi lemah tanpa orang yang disayangi di sisi,
Dan hati mula berbicara "kenapa Allah uji kita dengan pelbagai bentuk ujian??"
Kerana ALLAH ingin mengukur tahap keimanan hamba-hambaNya..

♪ ♩♫❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿♪ ♩♫

Kenapa terlalu berat ALLAH s.w.t berikan kepadaku kenapa tidak orang laen??
Kerana ALLAH ingin menguji seseorang hambaNya mengikut tahap kekuatan agamanya,
Sekiranya agamanya senipis kulit bawang (lemah) maka mereka diuji dengan ujian
yang sesuai denganya(ringan),
Apabila imannya kukuh,mereka diuji pula dengan ujian yang berat,
Seseorang itu akan terus-menerus diuji sehingga dia berjalan di muka bumi ini bersih 
daripada dosa-dosa..

♪ ♩♫❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿❀✿♪ ♩♫

Bagaimana seseorang hamba itu diuji oleh ALLAH???
Allah s.w.t sentiasa menguji hamba-hambaNya dengan pelbagai bentuk,sebagai contoh
Allah s.w.t menguji seseorang dalam bentuk nikmat,
Apabila seseorang itu dilimpahi dengan pelbagai nikmat sehingga membawa dirinya lupa siapa sebenar yang mengurniakan nikmat kepadanya.. 

Contohnya:

A : Aku dengar-dengar kau dapat Dekan sem ni,betul ke??
B : A'ah,tak sia-sia la usaha aku selama ni,sebelum ni pun aku "study" memang orang kata tak ingat dunia la katakan.....

Daripada dialog di atas,kita dapat lihat bagaimana seseorang itu mendapat kejayaan(nikmat) tetapi lupa siapa yang mengurniakan nikmat sebenarnya kalau bukan KHALIDNYA...mungkin sebelum itu,si B pernah memohon kepada ALLAH  supaya memakbulkan doanya dan bukan bergantung atas usaha mereka semata-mata..

Firman Allah s.w.t :

فإذامسّ الإنسن ضرّدعاناثمّ إذاخوّلنه نعمة مّنّاقال إنّمآأوتيته,على 
علم بل هى فتنة ولكنّ أكثرهم لايعلمونَ


Maksudnya:Maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan kepadanya nikmat dari Kami ia berkata: "Sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah karena kepintaranku". Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak mengetahui.(surah az-Zumar ayat 49)



P/S: peringatan untuk diri ini dan juga para sahabat..nikmat kadang-kadang boleh jadi ujian kepada kita...kenapa???Renung-renungkanlah dan selamat beramal..